Jak rozpocząłeś swoją przygodę z rumami? – Czarnobrody

Daniyel Jones: Ta przygoda ma swój początek w dniu … w którym się urodziłem (śmiech). Rum to język wyspy, a kolonie hiszpańskie, francuskie, holenderskie, portugalskie, brytyjskie etc, miały wpływ na naszą kulturę. Pochodzę z Trynidadu i Tobago, gdzie mocno da się odczuć stare czasy i obecność kolonii Francuzów, Hiszpanów i Anglików. Są one integralnym składnikiem naszej kuchni oraz stylu odzwierciedlonego w rumie. Bardzo długo moim marzeniem było posiadanie własnej, karaibskiej, słynącej z gościnności i rzemieślniczych produktów, restauracji. To był pewnego rodzaju drogowskaz mojego życia, bo uczyłem się w szkole turystyki pracując jednocześnie na pół etatu w barze. To był mój wstęp do świata koktajli, który bardzo mocno mnie zaintrygował. Po jakimś czasie to właśnie ten świat stał się dla mnie najważniejszy. W ten sposób stałem się najlepszym barmanem na Karaibach, a po na świecie.

 

Jesteś Globalnym Ambasadorem Angostury, jak do tego doszło? – Czarnobrody

– Od kiedy startuję w zawodach barmańskich, gdzieś zawsze chodziło mi to po głowie. Zwieńczeniem moich wysiłków był start w Angostura Global Cocktail Challenge w 2013 roku i wygrana w tym konkursie. Rywalizowałem wtedy z dwunastoma najlepszymi barmanami z całego świata. Nagrodą było uzyskanie tytułu Globalnego Ambasadora Angostury przez rok. To wyróżnienie było dla mnie bardzo ważne, ponieważ do tej pory często byłem postrzegany jako karaibski barman, który podaje ludziom Pina Colady i poncze z rumu. Od czasu konkursu jestem związany z Domem Angostury i umacniam swoją pozycje jako Globalny Ambasador marki, pokazując piękno naszej wyspy, unikalną kulturę, jedzenie i rzemiosło, jednego z najbardziej ikonicznych dodatków do koktajli, jakim jest Angostura Aromatic Bitters i najczęściej nagradzanego Rumu, jakim jest Angostura.

Jak wygląda sprzedaż rumu na świecie, w porównaniu do Europy? I jak w tej kategorii wygląda Angostura? – Czarnobrody

Rum to jedna z najbardziej dynamicznie rozwijających się kategorii alkoholu na świecie. Na świecie odczuwalny jest spadek sprzedaży whisky i wódki. Natomiast kategoria rumu rozwija się bardzo dynamicznie na dowód czego  powstają festiwale rumu w najróżniejszych zakątkach świata. Kategoria rumu dzięki swojej różnorodności jest intrygująca. Dzięki temu możesz przenieść się w daleką podroż z każdym drinkiem. Popijając nasze Rumy Premium w połączeniu z dobrym cygarem, czy Mojito lub Pina Coladę, możesz przenieść się do błogich chwil spędzanych w kołyszącym się hamaku przy lekkiej karaibskiej bryzie radując się błękitem oceanu i białym piaskiem przepięknych plaż wysp czy pełnych przygód podróży niczym kapitan Jack Sparrow (śmiech). Dla Domu Angostury prowadzimy dystrybucję do ponad 145 krajów na całym świecie czyniąc go globalnie najbardziej popularnym składnikiem koktajli. Nasze rumy mają stabilny wzrost dzięki swojej naturalności, działaniom organicznym i satysfakcji z jego charakteru oraz bogatej historii. W rozwoju pomagają lokalnie osoby mocno związane z marką, dla nas w Polsce jest to Joanna Gemza z MV Poland, Brand Manager Angostury. Budujemy nie tylko sprzedaż, ale też rozpoznawalność marki, w ten sposób rośnie nie tylko Angostura, ale cały rynek rumu.

Jakie twoim zdaniem są perspektywy i zagrożenia dla rumów na rynku w Polsce? – Czarnobrody

Szczerze to zawsze jestem zaskoczony rynkiem w waszym kraju. Nie ukrywajmy, że jest on zdominowany przez wódkę, ale i tak wchodząc do każdego czołowego baru, znajduję tam Angosturę. Nie wiem czy już o tym wspominałem, ale kocham Polskę (śmiech). W poprzednim roku świetnie bawiłem się podczas Rum Love Festiwal. Czułem miłość do naszego rumu od wielu osób, które pojawiły się we Wrocławiu na imprezie. Widzę też jak rozwija się portfolio rumowe w Polsce, co jest bardzo budujące i sądzę, że Angostura będzie zaliczała kolejne, coraz to lepsze okresy. Ale nie tylko Angostura, tak jak powiedziałem wcześniej, dotyczy to wszystkich rumów.

Jakie trendy widzisz jeśli chodzi o rum? – Czarnobrody

Przede wszystkim stabilny, spokojny wzrost i umocnienie pozycji rumu jeśli chodzi o alkohole premium. Niejednokrotnie zauważyłem, że jeszcze przed spróbowaniem rumu, wiele osób twierdzi, że smakuje on pewnie podobnie jak koniak czy whisky. Mało osób mówi jednak, że to koniak i whisky smakują jak rum. Trzeba więc pamiętać, że rum jest rumem i należy doceniać jego unikatowość. Jego produkcja to szereg bardzo interesujących, zróżnicowanych procesów i rzemiosła, którymi warto się zainteresować. W Domu Angostury świętowaliśmy 50-lecie odzyskania niepodległości przez Trynidad i Tobago i zdecydowaliśmy się wypuścić specjalny rum na tą okazję. Stworzyliśmy więc najdroższy rum na świecie – Legacy by Angostura. Była to mieszanka siedmiu (to cyfra oznaczająca perfekcję), rzadkich i bardzo cennych blendów, z których najmłodszy miał 17 lat. Każdy leżakowany i finiszowany w beczkach po Bourbonie i zaprezentowane światu w genialnej butelce od Asprey of London. Każda z 20 butelek miała specjalną, drewnianą skrzynkę, wykończona skórą i jedwabiem. Ceny tego trunku to nawet 25 tysięcy dolarów za sztukę.

Przewiduję też, że wzrośnie popularność wcale nie zapomnianego klasyku koktajli – Queens Park Swizzle. Koktajl ten został stworzony w słynnym Queens Park Hotel znajdującym się w Trynidadzie i Tobago. Czuję też, że sporo oczu zauważy takie koktajle jak Dark’n’Stormy, Rum & Tonic czy Rum & Ginger-ale. W tej kategorii także Pina colada może liczyć na większe zainteresowanie.

Jakie są najpopularniejsze koktajle stworzone na bazie rumu w poszczególnych rejonach świata? – Czarnobrody

Jeden koktajl, który zyskuje, odkąd został przywrócony do życia w Trynidadzie, to wspomniane Queens Park Swizzle. To koktajl, który podkreśla karaibską zabawę, jej piękno i urok naszej pogody.

Jak twoim zdaniem powinniśmy pić rum? – Czarnobrody

Tak, aby sprawiał nam przyjemność i dostarczał uśmiechu na twarzy. W przypadku Angostury mamy olbrzymi wybór rumów, które są bardzo różnorodne. Wiem, że każdy znajdzie tu coś dla siebie. Jest takie powiedzenie: aby sprawdzić rum, musisz wypić go czysty lub w Daiquiri.

Co sądzisz o takich inicjatywach i miejscach jak BlackBeard oraz wrocławski Rum Love Festiwal? – Czarnobrody

Rum Love Festiwal stał się bardzo szybko jednym z moich ulubionych festiwali, w których biorę udział. Piękno rumu jest tu zaprezentowane w najróżniejszy sposób. Nie mamy tu do czynienia ze zwykłymi targami czy ekspozycją produktów. Rozpoczynając od możliwości spróbowania rumów, przez zajęcia Master Class, strefę chillout, gdzie gra muzyka, można spróbować karaibskiego jedzenia, zapalić cygaro, czy kupić fajne, limitowane sztuki alkoholu – dla mnie genialna sprawa. House of Angostura ma przyjemność być częścią tego wydarzenia.

 

Przeczytaj także:

Utracone legendy whisky wracają dzięki The Lost Distillery

Gimlet – prosty cocktail z bogatą historią

Compagnie Des Indes – z szacunku do tradycji

Cachaca – brazylijski rum zyskujący na popularności